Hur börjar man spela golf?

För att få spela golf på egen hand på banan måste man ha genomgått (och klarat) en grundläggande utbildning. Det gäller att visa att man kan regler, säkerhetsföreskrifter, hur man uppför sig på banan och behärskar den grundläggande tekniken. Under och efter utbildningen kan man själv träna tillsammans med någon mer erfaren golfare.
Det är alltså ungefär som att ha ett körkort för att få vara ute i trafiken. Det är detta "körkort" som ibland kallas för "Grönt kort".
När man väl uppnått detta kan man i sin egen takt spela golf och utvecklas som golfare.
En nyhet sedan något år är att man inte börjar vid röd tee (kortaste ordinarie utslaget). Man börjar istället längre fram, och flyttar sig successivt längre från hål (vilket ökar svårighetsgraden).
- Gul/svart tee ungefär 150 meter från hålet.
- Grön/vit tee ungefär 200 meter från hålet.
- Röd tee är den kortaste ordinarie utslagsplatsen.
Examinationen består i att man visar att man uppnått tillräcklig spelkompetens. Dels visat att man kan spela 9 hål på 18 poäng (med handicap 54) från gul/svart tee (alternativt två rundor när man nästan klarar det). Dels ska man visa att man kan ta sig fram på ett säkert sätt, med tillräcklig koll på reglerna. Alltså ett ganska informellt förfarande.

Spela på banan

När man blivit godkänd på kursen erhåller man klubbhandicap 54 i den klubb som man är medlem i. Det innebär att man får spela på sin hemmaklubb, men inte nödvändigtvis på andra banor. I takt med att man blir bättre registrerar man sina framsteg och får ett allt lägre handicap.

För att erhålla officiellt handicap ska man visa att man kan spela på handicap 36 (två extra slag per hål) från röd tee under en 9-hålsrunda.
När man gjort det så kontakter man kansliet på anvisat sätt, som registrerar det i förbundets system. Sedan är det möjligt att spela golf i nästan hela världen.

Shop

Numera finns shopen i receptionen. Det finns det mesta som man behöver av bollar, peggar, handskar och annan förbrukningsutrustning.

Nybörjarkurs

Vi går igenom allt man behöver veta för att kunna börja spela golf på ett tryggt och roligt sätt. Teori och praktik blandas. En del är teori, men det allra mesta är praktik. Detta ska till slut leda till en examen som golfare (grönt kort) vid det sista passet.

Aktuella kurser och priser hittar du här.

Tveka inte att kontakta kansliet ifall det finns frågetecken att räta ut:
0932-10756 eller kansliet@bjurholmsgk.se